Четвер, 25 Квітня, 2024

Крила над Тернопільщиною: використання авіації під час І-світової війни

Події І-світової війни стали найбільш масштабними військовими зіткненнями за світову історії. На полях війни зіткнулися 70 млн. французів, англійців, росіян, сербів та інших народів з німцями, австрійцями, турками, болгарами. Війна тривала 4 роки і завершилася розгромом держав Троїстого союзу: Німеччини, Австро-Угорщини, Болгарії, Туреччини. Військові дії, як це часто буває, підштовхнули розвиток технічних винаходів. Одним із найбільш смертоносних стало використання авіації для розвідки, бомбардування, захисту своєї території, транспортування вантажів та інших цілей. Поряд з іншими ділянками фронту, авіація успішно застосовувалась на Тернопільщині. Детальніше про це розповість видання ternopil-future.com.ua

Початок війни

Як розповідають автори праці «Крила над Галичиною» Я. Янчак та А. Козицький, велику європейську війну очікували, але вона все ж прийшла несподівано. Газета «Киевлянин» писала про початок війни: «Клубок великих подій, розгортаючись із жахливою стрімкою швидкістю, призвів до масового зіткнення європейських народів до тієї грандіозної війни, до якої великі європейські держави неухильно готувалися, яку передбачали, яку… сподівалися уникнути». Війну передбачали й очікували. Письменник Герберт Уеллс ще у 1908 р. опублікував свій роман-утопію «Війна у повітрі». Згодом твір передрукували декілька російських газет, у т. ч. й київська газета «Последние новости». У анонсі до роману редакція газети зазначала, що «Знаменитий вчений з надзвичайною прозорливістю передбачив і описав події, які зараз відбуваються, ми вважаємо своєчасним дати нашим читачам переклад цієї надзвичайно цікавої книги. Думаємо, що читання цього роману зараз буде… не лише цікавим, а й надзвичайно повчальним».   

Австрійські авіаційні сили на Тернопільщині

Австрійська авіація була найслабшою з усіх країн-учасниць війни. Власних розробок літаків австрійці не мали, а тому купували їх в Німеччини або ж виробляли за ліцензією. І це при тому, що авіація успішно розвивалася на австрійських землях. Детальніше про її перші кроки на Тернопільщині читайте тут.

Австрійський план мобілізації на випадок війни з Росією передбачав розташування на землях Галичини 3-х військових авіаційних підрозділів. Перший, що отримав назву Флік – 1, було переведено з Відня до Станіславова (Івано-Франківськ). Ще два – Флік 14 та 11 мали прибути з австрійського міста Гориція, до Львова. Команда Флік 1 прибула до Станіславова 13 серпня 1914 р. А вже наступного дня авіатори здійснили мандрівку Галичиною з метою знайти вдале місце для розташування. А тому 14-19 серпня підрозділ перебував в Тернополі. А 19-22 серпня авіатори були в Чорткові, щоб знову повернутися до Станіславова. Цей загін мав у своєму складі 4 літаки «Ленер Ц» («Lоhnег С») з двигунами «Даймлер 85», які обслуговували 10 офіцерів, 50 підофіцерів та солдатів.

Інші авіапідрозділи було перекинуто у Львів, а далі у зв’язку з наступом російської армії в Перемишль, і далі в Краків.

Нагрудна відзнака російського пілота. Фото з книги “Крила над Галичиною”

Російські підрозділи у війні

Авіаційний флот Російської імперії був найбільшим в світі. Він на початок війни нараховував 263 літаки. Але вони перебували в експлуатації вже декілька років, а тому на час війни почали ламатися. Вони були виготовлені в  Росії за французькою ліцензією, але як часто бувало в цій державі низька кваліфікація робітників та використання невідповідних матеріалів на підприємствах сприяли швидкому зношенню авіаційної техніки. Також росіянам не вистачало транспорту для дозаправки та перевезення зламаних літаків в майстерні, доведення запчастин і боєприпасів. А тому їх кількісна перевага не переросла в якісну.

Фото з книги “Крила над Галичиною”

Тим не менше, російська авіація, яка здійснювала підтримку сухопутних сил в Галичині значно переважала австрійські сили. Командуванню Південно-Західного фронту, що діяв на цьому напрямку були підпорядковані 7-й, 8-й, 9-й, 11-й, 12-й корпусні авіазагони, а також 3-й польовий авіаційний загін. Зокрема, в районі Львова (Тернопіль був захоплений в перші дні війни) діяв 11-й корпусний авіаційний загін штабс-капітана Петра Нестерова та 9-й корпусний авіаційний загін штабс-капітана Воротнікова. Росіяни зосередили на цій ділянці фронту 93 літаки. А також мали резерв з добровольців з Одеського авіа клубу, що володіли 6 аеропланами. Також росіяни могли похвалитися досвідченими авіаторами, вагому частину яких становили українці.

Петро Нестеров. Фото з книги “Крила над Галичиною”

«Ілля Муромець» в Бучачі та Язлівці

Майже щодня у газетах Російської імперії розповідалось про героїчні бої між російськими аеропланами«Ілля Муромець» та німецькими «Цеппелінами». «Київська земська газета» писала, що за влучністю метання бомб жоден аероплан у світі не може зрівнятися з «Іллею Муромцем-Київським». Варто сказати, що даний російський літак став одним із найважливіших авіаційних винаходів цього часу.  Конструктором його був Ігор Сікорський (вважав Україну частиною Російської імперії і не підтримував українські визвольні змагання). Вже влітку 1916 р. літаки «Ілля Муромець», які могли піднімати 520 кг бомбового вантажу здійснювали підтримку піхоти на території Галичини. Вони бомбардували стратегічні об’єкти та опорні пункти, скупчення військ супротивника. Результативними були їх атаки на залізничні станції Бучач та Язловець (Тернопільщина). Тут було знищено в повітря вагони з боєзапасами, знищено залізничну колію та станційні будівлі.

Російський літак «Ілля Муромець». Фото з книги “Крила над Галичиною”

Хоча даний літак проектувався як бомбардувальник, але він міг успішно відбиватися від тогочасних винищувачів. Є свідчення про бій, що стався в липні 1916 р. біля Львова між «Ілля Муромець» та 4 німецькими «Фоккерами». Російський літак отримав пошкодження в один з 4-х двигунів, але зумів дотягти до аеродрому. Командував цим літаком капітан І. Лавров. Вже в квітні 1917 р. капітан загинув вилітаючи з своїм екіпажем з Микулинців, що біля Тернополя. Його літак зруйнувався в повітрі. Знову ж таки зіграла роль російська якість збору літака та неякісний ремонт, який було проведено у Вінниці. Рештки літака впали біля села Доброводи, що за 25 км від Тернополя.

Фото з сайту utc-aviator

Російська винищувальна авіація на Тернопільщині

Існували і російські винищувачі. Так, російський пілот Олександр Козаков з лютого 1917 р. керував підрозділом, який діяв районі Монастирисько-Підгайці-Галич-Бережани-Козова. 23 квітня цього року біля Бережан росіянин збив перший ворожий літак. 4 травня було збито ще німецький літак, 26 травня ще один. Загалом за літо 1917 р. пілот святкував перемогу 5 разів.

Успішно діяв російський пілот українського походження Є. Крутень. В травні 1917 р. він очолив 2-гу бойову авіагрупу Південно-Західного фронту, яка діяла в околицях Тернополя.

Бомбардування Золочева 

Ось, що розповідав про бої біля Тернополя пілот 2-го бойового авіазагону М. Брагін. В червні 1917 р. йшли бої під Конюхами (зараз село Козівського району Тернопільщини). Підрозділ перебував селі Денисів, що біля Тернополя. З’явилась інформація про перевезення німцями озброєння та боєприпасів на ділянку фронту біля Тернополя. Це могло бути лише за допомогою залізниці Львів-Золочів-Тернопіль. А тому пілот вирішив бомбардувати станцію Золочів (61 км від Денисіва). Вагу літака було зменшено завдяки зливанню зайвого пального. А тому пілоти (один пілотував, а інший виконував роль спостерігача) взяли бомб на 80 кг. Освітлення у кабіні було влаштовано з двох сухих батарей та лампочки від ялинкової прикраси. Політ проходив на висоті 800-1000 метрів. Коли станція з’явилася по курсу літака, спостерігач Бонч-Бруєвич скинув дві 20-фунтові бомби. Обидві вибухнули праворуч від станції. З другого віражу вони скинули бомби, що впали на залізничні колії між коліями та вибухнули. Почали вибухи вагонів з снарядами. В результаті обстрілу зеніток довелось сісти в Озерній (22 км від Тернополя). Під час посадки пілоти були обстріляні своєю піхотою, але пошкодження літака були незначними. Вранці вдалося повернутися в Денисів.

Фото з сайту utc-aviator

Німецька авіація і Тернопіль

27 січня 1918 року в Бересті було підписано мирний договір між УНР та Німеччиною та Австро-Угорщиною. На підтримку України в боротьбі проти більшовиків вступили німецькі підрозділи. Також прибула австрійська цісарсько-королівська авіація. З березня по жовтень 1918 р. командування австро-німецьких окупаційних військ в Україні задіяло австрійські авіапідрозділи Флік 18 П і Флік 25 П. Вони займались розвідкою. Розвідувальний підрозділ Флік 25 П з 13 серпня 1917 р. до початку березня 1918 р. базувався у Березовиці (південніше Тернополя), потім перелетів до Жмеринки.

Отже, під час Першої світової війни на території Тернопільщини відбувалось активне використання авіації.

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.