Більше ста років тому на тернопільських дорогах з’явилися перші автомобілі. Вони поступово заполонили місто настільки, що зараз без транспортних засобів його не можна й уявити. Проте, з чого все розпочиналося? Як у Тернополі з’явився перший автомобіль та яким він був? Давайте дізнаємося на ternopil-future.
Коли з’явився перший автомобіль?
Впродовж століть транспортний засіб зазнавав чималих змін. Спочатку його функцію виконувала домашня худоба (коні, воли тощо). А у 1885 році німецький винахідник Карл Бенц побудував перший сучасний автомобіль. Зацікавленість у машинах призводить до винайдення нових технологій та їх швидкого опанування. Це все відбувалося впродовж ХІХ – ХХ століття. Автомобіль Бенца використовувався для перевезення пасажирів, згодом набув великої популярності у всьому світі. Такий транспорт був зручний, швидкий і прогресивний за попередній. Це дало поштовх до поступового переходу до використання автомобілів у звичному житті. Щоправда, не всі могли собі дозволити його придбати.
В. Навроцький на першому автомобілі в Одесі
Перший автомобіль на українських землях з’явився лише у 1891 році. Його власником став видавець і редактор “Одеського листа” Василь Навроцький. Щодо Західної України, то на Галичині новітній засіб пересування побачили незабаром, у 1897 році в місті Львів. Щоправда, це був не зовсім автомобіль, однак теж транспорт – мотоцикл. Перше авто належало власнику нафтових свердловин Казімєжу Одживольському. На галицький землях він був співзасновником однієї із найбільших компаній.
Дуже скоро автомобілі з’явилися на дорогах Тернополя. Вони відрізняються від тих, що представлені на ринку зараз, перш за все, своїм зовнішнім виглядом і функціями. Однак кінець ХІХ століття є важливим у житті людства, адже цей період ще називають епохою створення першого автомобіля у світі.
Перші автомобілі у Тернополі
Поява першого автомобіля справила неабияке враження на всю світову спільноту. Дуже скоро цей транспорт з’явився й на тернопільських вуличках. З кінця ХІХ століття розпочався активне серійне виготовлення автомобілів в багатьох провідних країнах. Австро-Угорська імперія не є виключенням. Варто зазначити, що у цей період сучасна Тернопільська область входила до її складу. Перший автомобіль на цих землях вийшов під маркою “Tatra”, про це йдеться на сайті Турклубу Тернополя.
Справи йшли досить непогано, тому в 1856 році відкривається відділення у місті Львів. Автомобіль “Tatra” став першим транспортом, на якому встановили тормоза на задніх і передніх колесах. Фірма виготовляла не тільки брички, але й карети класу люкс, поштові та вантажні вози. Вони дуже непогано розходилися.
Їх перший автомобіль виглядав досить цікаво. Він дуже відрізняється своїм зовнішнім виглядом від свого сучасника. Автомобіль NW U став Tatra 10, отримав свої передні гальма і збільшив потужність з 65 до 68 сил. Їх було випущено в 13 разів більше ніж, наприклад, у довоєнний час. Він мав повністю відкритий кузов без тента й вітрового скла. Цей автомобіль частенько зустрічався у Тернополі. Його власниками були лише заможні міщани та інтелігенція.
Транспортні засоби початку ХХ століття
У ХХ столітті автомобілі марки “ Tatra” змінюються на місцеву “Поділля”. У 1923 році місцевий магістрат Тернополя купив грузових автомобілів “Laurin & Klement” на суму 40 мільйонів. “Laurin & Klement” належить до чеських виробників транспортних засобів, що була заснована у 1895 році на території Австро-Угорщини. В часи Першої Світової війни їх завод працював на повну потужність. Виконували замовлення переважно для військових. Спеціалізувалися на виготовлені мотоциклів, легквоих і грузових автомобілів, що потребувала австро- угорська армія. Опісля війни на Тернопіллі з’явилися грузові автомобілі “Laurin & Klement”. Його вага складала близько 3945 кг, система запалювання – магнітоелектрична, а гальмування ножне та ручне. Їх використовували у міському господарстві.
Дуже скоро з’явилися й інші моделі автомобілів у Тернополі. Ними стали автомобілі марки “Fiat” та “Packard”. “Fiat” є італійською компанією-виробників транспортних засобів. Заснована ще у 1899 році. Автомобіль “Fiat” у місті був повністю обладнаний для тушіння пожарів. Зустрічалися й легкові моделі для перевезення пасажирів. “Packard” з 1899 року стають американськими виробниками транспорту. У регіоні вони були представлені грузовими моделями.
Як ми бачимо, автомобілі вже виконували функцію не тільки перевезення пасажирів, але й вантажів, зокрема допомагали людям у виконанні їх роботи. Місцева влада Тернопільщини також володіла транспортними засобами для пересування. Серед марок тут зустрічалися “Fiat”, “Ford” та “Buick”. Це були переважно легкові службові автомобілі. Вони знаходилися у розпорядженні пожежної охорони, деркомандуючого поліції та дирекції.
Хто з міщан у Тернополі мав автомобіль?
Звичайні мешканці Тернополя також мали власні автомобілі. Щоправда, не кожен міщанин міг дозволити собі його придбати. Власниками перших легкових стали представники інтелігенції й багаті землевласники. Значна частка транспортних засобів все ж таки належала інтелігенції. Одним із таких перших власників став Володимир Ленкевич – комісар Тернополя.
Згодом власниками перших авто став Богдан Свистун – перший український лікар-фтизіатр і громадський діяч та український педагог Лев Цегельський. Лев Цегельський деякий час працював викладачем у Тернопільській українській гімназії. Там викладав кілька іноземних мов – грецьку, латинську й рідну українську. Однак після закриття навчального закладу був змушений підробляти шофером і автомеханіком. Став організатором автомобільно- шоферської школи при Подільському Союзі кооперативу.
Богдан Свистун свого часу був знаним лікарем Тернополя. Працював терапевтом, інфекціоністом і фтизіатром у Тернопільській міській лікарні. З 1941 року обіймав пост головного лікаря Тернопільського обласного протитуберкульозного диспансеру. Багато студіював за кордоном.
Перші міські автобуси та автошколи у місті
У 30-х роках ХХ століття ситуація з автомобілями дещо змінюється. Їх розпочинають використовувати як таксі. Найпопулярнішими марками серед міщан залишається “Ford”, “Fiat”, “Tatra”, “Buick”. Вуличками зустрічаються автомобілі марок “Chevrolet”, “Citroen”, рідше – “Chrysler”. У цей період з’являються перші міські автобуси. Вони курсували по Тернопільському воєводстві. Збільшення транспортних засобів на Тернопіллі зумовило появу перших заправних станцій. Так поступово автомобілі дедалі частіше з’являються на вуличках міста.
Для того, щоб керувати транспортом у Тернополі навіть відкрили спеціальні водійські курси. Варто згадати Лева Цегельського, який спочатку викладав у Тернопільській українській гімназії, а через деякий час став організатором чи не першої автомобільно-шоферської школи. Навчалися у ній переважно чоловіки. Умови отримання посвідчення водія було дещо схожим із теперішніми, однак водію потрібно було ще принести своє “свідоцтво моральності”. Це було обов’язковою умовою. Бажаючих навчатися на автокурсах було чимало.
З появою автомобілів виникла потреба у майстрах, які підтримували стан транспортного засобу й забезпечували їх “життєдіяльність”. Так у Тернополі почали з’являтися перші автомеханіки. Спочатку їх у Тернополі було не так і багато. Працювала механічна майстерня Ольшанського на сучасній вулиці Шептицького та Рослля, що на Загребелі.
У сучасну епоху змінилося практично все. Сьогодні на ринку домінують кілька типів кузова, двигун став дещо потужнішим, зросла паливна ефективність. Вибрати автомобіль – не проблема. Його власниками можуть стати не тільки багаті землевласники чи інтелігенція, але й звичайна середньостатистична сім’я. Автомобіль впродовж століть пройшов значну еволюцію, але варто не забувати, з чого все розпочалось – з колеса.