Субота, 27 Квітня, 2024

Тернопільські тролейбуси: поява та використання

Складно зараз уявити життя будь-якого українського міста без тролейбусів. А були часи, навіть у ХХ столітті, коли всі користувалися кіньми, першими автомобілями й трамваями. Зміни в напрямку розвитку транспорту відбулися наприкінці XIX століття. Саме тоді з’явилися перші експериментальні тролейбуси. Перший вакуумний тролейбус, який став прототипом для подальшого розвитку цього виду транспорту, був запущений ще в 1882 році в Берліні, Німеччина. Цей тролейбус був розроблений і побудований електротехніком Вернером фон Сіменсом. В наступні роки у розвиток тролейбусного транспорту великий внесок зробив Шарль Вершан, який запровадив перший регулярний тролейбусний маршрут у Парижі в 1900 році, та Франк Спрунц, який заснував перше тролейбусне підприємство у Клівленді, США, також у 1900 році. А що ж Тернопіль, запитаєте ви? В нашому місті тролейбуси з’явилися лише в 1975 р. Детальніше про тролейбусний рух у «файному місті» розповість видання ternopil-future.com.ua.

Необхідність тролейбусів в Тернополі

Коли в Тернополі з’явилися «рогаті»? Саме так називали колись, а можливо і зараз хтось так називає, тролейбуси. Щоб відповісти на це питання, скажемо, що стрімкий ріст населення міста й області розпочався після Другої світової війни. До цього населення Тернополя становило 35-40 тис. осіб. Після війни сюди почали переселяти багато мешканців Росії, Сходу України, створювати підприємства, а тому й кількість населення зростала. Динаміка збільшення була така: 1959 – 52 245 (перепис), 1970 – 84 663 (перепис); 1979 – 143 625 (перепис); 1989 – 204 845 (перепис). А тому потреба в покращенні транспортного сполучення в межах міста була актуальною в середині ХХ ст.

З метою оптимізації роботи транспорту у бланку Всесоюзного перепису населення 1970 р. заповнювалася спеціальна форма за заздалегідь затвердженим списком міст та їхніх приміських зон. Потрібні були відомості про розміри потоків щоденного пересування людей від місця проживання до місця роботи і навчання, тому було внесено три питання, присвячених міграції населення, суть яких полягала у наступному: 

1. Вказати тривалість проживання у зазначеному населеному пункті; 

2. Вказати попереднє місце проживання; 

3. Вказати причину зміни місця проживання. 

Внесення подібних даних дозволяло у подальшому планувати напрямки організованого переміщення населення, сприяло покращенню транспортної інфраструктури міграційно привабливих регіонів.

Поява тролейбусів

Вже в 1973 р. було вирішено розпочати запровадження в Тернополі тролейбусного руху. В лютому 1975 року почалося будівництво депо на вулиці Тролейбусній, на той час околиці міста, адже мікрорайон Дружба лише почав будуватися. Крім депо було збудовано 2 тяглові підстанції на вулицях Миру та Гоголя, а також контактну мережу на двох тролейбусних маршрутах. Міністерство комунального господарства 24.10.1975 року видало наказ № 352 про створення тролейбусного депо в Тернополі. А 1 листопада цього ж року виникло і тролейбусне управління. Очолив управління тролейбусами міста мешканець Луганщини Анатолій Антонович Ляшенко. Разом з ним приїхало 5 водіїв, які й склали кістяк першого колективу депо. Поряд з луганчанами незабаром мали почати працювати й тернополяни, які завершували в 1975 р. навчання у Львові. Більшість тогочасного колективу депо складала молодь до 30 років.

Свято виходу перших тролейбусів на маршрут розпочалося 25 грудня 1975 р., тобто на Різдво. В цей день виїхало 5 тролейбусів. Їх спочатку вишикували біля танка (сучасного «Макдональдса») в одну шеренгу. Керівництво міста, представники промислових колективів, організацій говорили вітальні слова, бажали успіху та мріяли про збільшення тролейбусного парку міста «завдяки вмілому керівництву ним комуністичної партії». Далі тролейбуси вийшли на маршрути протяжністю 12.2 км. Першими були від вулиці Перемоги (знову ж таки Макдональдс) і на Східний масив. Один маршрут був через вулицю Миру, а інший через Карпенка і до Збаразького повороту. Перші тролейбуси мешканці Тернополя зустрічали вигуками та привітаннями.

Регулярний рух розпочався вже 4 січня 1976 р. (за іншими даними 31 грудня 1975 р.).

В ролі транспортних засобів використовували 20 чехословацьких «Шкода 9Tр», адже Радянський союз не виробляв тролейбусів. Загалом протягом 1975-1982 рр. Тернопіль отримав 85, на той час нових, тролейбусів цього виду. В 1996 р. було придбано ще 6 чеських тролейбусів. Але загалом в часи незалежності кількість іноземних машин зменшувалась. Міська влада переорієнтувалась на продукцію вітчизняних виробників. Зокрема було придбано транспортні засоби ЮМЗ, що у Дніпрі.

Відгук водія про роботу й тролейбуси

Колишній водій тролейбуса Олег Ярош розповів, що працює в тролейбусному депо з 1988 р. Спочатку було навчання, а далі в 1989 р. вийшов на лінію. Спочатку був старий двохдверний тролейбус №30. Далі, через рік, дали 114 тролейбус, який прослужив Олегу 16 років. А в 2006 р. отримав львівський ЛАЗ, який дозволив пропрацювати 9 років. Після цього дали чеську «гармошку».

Історії про тролейбус

Про тролейбуси розповідають різні історії. Зокрема, як жінка викликала міліцію, бо тролейбус «рогами» збивав груші з дерева на її дачі. Також як грабіжники крали кавуни, а потім тікали на тролейбусі. Є також історія про дорогу на комбайновий, яка тривалий час було розбита, як після російських танків. І ось одного вечора їхала цим маршрутом №7 молода водійка. На одному з відрізків шляху почула гуркіт, так ніби щось відвалилося від тролейбуса. Транспортний засіб зупинився. Пішли подивитися, що там сталося. І ніби знайшли щось. Затягнули в салон і поїхали далі по маршруту, щоб наступного дня відремонтувати. На ранок в депо вже всі шкірились – привезена деталь виявилась вихлопною трубою якоїсь нещасної автівки.

Чому варто користуватися тролейбусами

1.   Це екологічно. Тролейбуси є електричними транспортними засобами, які не створюють вуглецевих викидів та сприяють зменшенню антропогенного впливу на довкілля. У зв’язку зі зростанням проблеми забруднення повітря і зміни клімату використання екологічних альтернатив транспорту, таких як тролейбуси, є важливим для сталого розвитку міст.

2. Це дозволяє економити енергію. Тролейбуси працюють на електроенергії, яка може вироблятися з відновлюваних джерел, таких як сонячна або вітрова. Використання тролейбусів сприяє ефективному використанню енергії і зменшенню залежності від викопного палива.

3.   Це зменшує транспортні затори. Тролейбусні мережі можуть бути відокремлені від автомобільних доріг і мати свої окремі полоси руху. Це допомагає зменшити транспортні затори і покращити рух автомобільного трафіку.

4.  Це економічно вигідно. В порівнянні з іншими видами громадського транспорту, тролейбуси можуть бути більш економічно вигідними у використанні. Вони вимагають меншої кількості палива та мають менші експлуатаційні витрати, порівняно з автобусами, які працюють на дизельному паливі.

5.  Це технічно зручно. В сучасних тролейбусах використовуються нові технології, такі як швидке заряджання акумуляторів, системи енергоефективного рекуперативного гальмування та автоматичне керування.

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.